reklama

Karma = ako donútiť blogera písať pre masy

Karma na blog.sme.sk. Veľmi to diskutovaná téma. "Vzorec na jej výpočet je tajný a pozná ho len malý okruh ľudí, dokonca ani ja ho neviem," hovorí jeden z diskutujúcich. Na čo v skutočnosti táto karma slúži? Nuž, zjedodušene by sa dalo povedať: každý sa chce páčiť, tak píše články tak, aby mu čitatelia klikali na K+. Čo to v praxi znamená? Píš tak, aby s tebou súhlasili masy. Píš, čo chcú čítať. Kritizuj, osočuj, hraj na city. Budeš mať karmu, tvoj blog čítanosť, sme.sk väčšiu návštevnosť. Čo tam po tom, že spoločnosti si svojim príspevkom nič nepriniesol?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Nechcem, aby môj článok mal útočný podtext. blog.sme.sk je skvelý nápad, ako dať priestor ľuďom, ktorí sa chcú vyjadriť. Sám som jeho súčasťou. Len v poslednom čase ma hryzú pochybnosti, o čo v skutočnosti autorom išlo, keď vymysleli karmu pre autorov.

Ako som už povedal, vzorec pre výpočet karmy je evidentne tajný. Preto môžem len zhrnúť to, čo som mojim pozorovaním zistil:
1) Kliknutím na "Dobrý článok. Kliknite sem - zvýšite autorovi karmu" zvyšujete karmu ako konkrétneho článku, tak daného autora.
2) Autorovi stúpa karma priamo úmerne so stúpajúcou karmou jeho článkov.
3) Autorovi klesá karma, keď jeho článok stúpa na čítanosti, avšak bez kliknutí na toto čarovné tlačidlo. Je to pokladané za to, že síce vás ľudia čítajú, avšak nepáčia sa im vaše názory až tak, aby vám zvýšili karmu. Jednoduchšie povedané: ak by ste mali čítanosť článku 10 000 ľudí, pričom ani jeden z nich by neklikol na "dobrý článok", vaša celková karma ako autora by klesla na nulu. Zvláštne, nie?
4) Aktivita. Nie som si celkom istý, ako vplýva na celkovú karmu častosť vášho prispievania novými článkami do blogu. Či máte nejaké bonusy, ak uverejníte päť článkov za týždeň alebo postihy, ak ani jeden.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čo z toho vyplýva? Systém apeluje na ľudí, či už sekciou "Najvyššia karma za 7 dní", alebo rebríčkami autorov s najvyššou karmou, jednoduchým pravidlom. Keď sa chcete dostať do TOP, musíte písať tak, aby vám čo najväčší počet ľudí kliklo na karmu. To znamená, vcítiť sa do súčasného myslenia a názorov ľudí a napísať článok tak, aby sa im páčil a podporili vás. Tento fakt podľa môjho názoru značne deformuje myšlienkové pochody mnohých autorov a radšej prikrášlia svoje príspevky tak, aby bola väčšia pravdepodobnosť, že ostatní budú s nimi súhlasiť.

Alebo iný postreh. Na mojom blogu píšem, o čom chcem - tak by to malo v podstate fungovať. Mám pár článkov, ktoré som písal v rozhorčení a môj náladovo ovplyvnený názor našiel odozvu u väčšieho počtu ľudí, ktorí si článok prečítali. Moja celková karma tak vyletela za krátky čas celkom vysoko. Ale keďže rád píšem aj o iných veciach a oboznamujem ľudí s novými poznatkami, čas od času uverejním minirecenziu alebo odkaz na nejaké video. Posledne to bola jedna hudobná spoločnosť, ktorá stojí za spoznanie. Toto ale nie je to, čo by masy zaujímalo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Výsledný efekt môže byť ten, že ak ste posunuli svoj dobrý nápad 200 ľuďom, ktorí ho ocenili a zlepšili ste im tak deň, vaša karma utrpí oveľa viac, ako keď kriticky zdevastujete nášho politika a 2000 frustrovaných ľudí s vami súhlasí, hoci ste ich zachmúrili viac, ako dovtedy boli. Má to logiku?

Iste, mnoho autorov ignoruje karmu ako takú a píšu preto, lebo chcú. Tých takéto články nezaujímajú. Ja sa však pýtam: má logiku, ak jeden človek v dobrom úmysle načrtne riešenie nejakého problému, ktorý iný autor tak vehementne kritizuje bez konštruktívneho návrhu na riešenie situácie? A tomu prvému sa zníži karma, pretože "nebrnkol" na ľudskú túžbu frflať a kritizovať, ale chcel podnietiť k vynaloženiu námahy a vyriešiť problém, zatiaľ čo druhému autorovi tlieskajú masy len preto, že nahnevane vykríkol do prázdna?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samozrejme nájdu sa aj články, ktoré sú krásne, majú myšlienku a stoja za prečítanie. Ľudia ich čítajú a karma autorom rastie oprávnene. Je ich však, v porovnaní so spomenutou skupinou, žalostne málo.

Poznámka: bol by som rád, ak máte vlastné postrehy týkajúce sa karmy, aby ste ich uverejnili v diskusii. A ak som sa v niečom z mojich bodov mýlil, prosím, opravte ma. Som tu len necelý mesiac.

Aktualizácia 17:55 - 5 minút po uverejnení článku sa zmenilo jeho zaradenie na "súkromný", zmizlo počítadlo čítanosti a možnosť kliknúť na karmu

Aktualizácia 17:57 - článok zmizol aj z hlavnej stránky blog.sme.sk (aj zo sekcie "všetky články") 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Krátko na to mi prišla správa od adminov, že úvahy o karme sú vymazávané z titulnej stránky. Je to uvedené v kódexe blogera, rovnako ako poznámka: "prevádzkovateľ si vyhradzuje právo kedykoľvek rozhodnúť o tom, že konkrétny text na titulnej stránke nebude zverejnený, a to aj bez uvedenia dôvodov".

Peter Rúfus

Peter Rúfus

Bloger 
  • Počet článkov:  26
  •  | 
  • Páči sa:  0x

25 rokov, ekonóm. Milujúci pohyb, hudbu a mačky. Realista, skeptik, futbalista, kritik, detailista a romantik. Schizofrenický blíženec. Zoznam autorových rubrík:  NottinghamFotkySúkromnéFilmy, PC, technológieNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu